Kirmizi bayrak bölüğü olarak adlandirilan birliğin ismi nedir?
Osmanlı
kaıkulu ordusunu teşkil eden ikinci sınıf askerî güç, Kapıkulu
süvarisidir. Osmanlıların muvaffakiyetli hamlelerinde bu sınıfın da
büyük bir hissesi vardır. Osmanlı topraklan genişledikçe tımarlar
çoğalıyor, tımarlar çoğaldıkça da tımarlı süvari (sipahi)nin sayısı da
artıyordu. Fakat bunlar, kendi tımarların da ikamet ettiklerinden,
başarıları mahdud kılıyordu. Bu bakımdan daha kuruluş yıllarından
itibaren devlet merkezinde, yeniçeriler gibi devamlı ve maaş alan bir
süvari birliğinin bulundurulması ihtiyacı hissediliyordu. Bu sebeple
Sultan I. Murad döneminde, Rumeli Beylerbeyi olan Timurtaş Paşa'nın
yardım ve tavsiyesiyle ilk adım atılmış oluyordu. Önce "Sipah" ve
"Silahdar" adı ile iki bölük olarak teşkil edilen Kapıkulu süvarisine
daha sonra "Sağ Ulûfeci" ve "Sol Ulûfeci" (Ulûfeciyan-i yemin ve yesâr)
ile "Sağ ve Sol Garipler" (Gureba-ı yemin ve yesâr) ismi verilen dört
bölük daha ilave edilerek Kapıkulu süvari ocağı altı bölüğe yükseltilmiş
oldu.
Kapıkulu
süvari sınıfını meydana getiren efrad da devşirme çocukları ile
harplerde esir alınan çocuklardan meydana geliyordu. Bunlar da
yeniçeriler gibi hükümdarın şahsına mahsus olan atlı kuvvetler idi.
Bunlardan vücutça uygun ve kabiliyetli olanlar, İstanbul, Edirne ve
Gelibolu saraylarında terbiye olunduktan sonra yedi senede bir "Bölüğe
çıkmak" tabir edilen bölüklere verme işlemi yapılırdı. Derece ve maaş
itibariyle yeniçerilerden daha yüksek olmalarına rağmen, idare
üzerindeki nüfuzları ve harplerdeki önemleri itibariyla onlar kadar
ilerde değillerdi.
Kapıkulu süvari birliklerinden ilk ikisine "Baş", öbür ikisine "Orta", son ikisine de "Aşağı bölükler" adı verilmişti. Bunlardan sipah bölüğüne "Kırmızı bayrak", silahtar bölüğüne "San bayrak", orta ve aşağı bölükler için de Alaca bayrak" tabiri kullanılırdı.
Kapıkulu süvari birliklerinden ilk ikisine "Baş", öbür ikisine "Orta", son ikisine de "Aşağı bölükler" adı verilmişti. Bunlardan sipah bölüğüne "Kırmızı bayrak", silahtar bölüğüne "San bayrak", orta ve aşağı bölükler için de Alaca bayrak" tabiri kullanılırdı.
Kapıkulu
süvarileri, hükümdarla birlikte sefere gittikleri zaman onun sağ ve
solunda yürürlerdi. Sipah sağda, silahtar da solda bulunurdu. Sipahin
sağında sağ ulûfeciler, silahtarların solunda da sol ulûfeceler
yürürlerdi. Bunların sağ ve solunda da sağ ve sol garipler yürüyorlardı.
Sipah ve silahtarlar, muharebe meydanında padişahın çadırını (Otağ-ı hümâyun), ulûfeciler gerek muharebe esnasında, gerekse konaklama yerlerinde saltanat sancaklarını garipler ise ordu ağırlıkları ile hazineyi muhafaza ederlerdi.
Adı geçen "Altı Bölük" efradı, hayvan besledikleri için devlet merkezinden fazla uzak olmayan ve mer'asi bol yerlerde ikamet ediyorlardı. Bu yüzden bunlardan bir kısmı Bursa ile Edirne, bir kısmı da İstanbul ve civarinda ikamet etmek zorunda idiler. Kanunî Sultan Süleyman zamanından başlamak üzere, bunlardan 300 kişi, sefer zamanlarında devlet merkezinde bir çeşit yaverlik yapmak vazifesi ile görevlendirilmişlerdi. Mülazım adı verilen bu 300 kişi, barış zamanlarında mirî mukataaların idaresi ile cizye cibâyeti (toplanması) gibi işlerle görevlendirilmişlerdi.
Sipah ve silahtarlar, muharebe meydanında padişahın çadırını (Otağ-ı hümâyun), ulûfeciler gerek muharebe esnasında, gerekse konaklama yerlerinde saltanat sancaklarını garipler ise ordu ağırlıkları ile hazineyi muhafaza ederlerdi.
Adı geçen "Altı Bölük" efradı, hayvan besledikleri için devlet merkezinden fazla uzak olmayan ve mer'asi bol yerlerde ikamet ediyorlardı. Bu yüzden bunlardan bir kısmı Bursa ile Edirne, bir kısmı da İstanbul ve civarinda ikamet etmek zorunda idiler. Kanunî Sultan Süleyman zamanından başlamak üzere, bunlardan 300 kişi, sefer zamanlarında devlet merkezinde bir çeşit yaverlik yapmak vazifesi ile görevlendirilmişlerdi. Mülazım adı verilen bu 300 kişi, barış zamanlarında mirî mukataaların idaresi ile cizye cibâyeti (toplanması) gibi işlerle görevlendirilmişlerdi.
çııÖÖçşıÜüKapıkulu
süvarilerini meydana getiren her bölüğün âmiri olarak ayrı ayrı ağaları
vardı. Bunlar, Sipah ağası, Silahtar ağası, Sağ ulûfeciler ağası gibi
isimler alıyorlardı. Belge ve kanunnâmelerde bu isimler aynen
kullanılıyordu. Nitekim 18 Muharrem 973 (15 Ağustos 1565) tarihli
Semendire ve Belgrad'a kadar yol üzerinde bulunan kadılara gönderilen
hükümde bu isimlerden aynı lafizlarla söz edilmesi bunun örneklerinden
biridir. Protokol bakımından bunların en ileride olanı Sipahi ağası
olduğu gibi, bunun komutasında bulunan bölük de en itibarlı bölük idi.
Ağalardan başka her bölüğün bölükbaşıları, kethüdaları, kethüda yeri,
katip ve kalfa isimlerini taşıyan bir komuta heyeti ile basçavuş ve
çavuş adlarında küçük rütbeli zâbıtları vardı.
Kapıkulu süvarilerinin kullandıkları silahlar, genellikle o dönemde her kavim ve millet tarafindan kullanılan silahlardı. Bunların orjinalliği silahların imal ve kullanılmasında idi. Türk silahlarının daha hafif, yani taşınma ve kullanılmasının kolay olması bir üstünlük sağlıyordu. Hafif silahlar grubuna giren bu silahlar, ok, yay, kalkan, harbe veya mızrak ile bele takılan balta, pala veya hançerle atların eğer kasına asılmış olan gaddare denilen geniş yüzlü kısa bir kılıç ve bozdoğan ismi verilen yuvarlak başlı bir ağaç topuzdu. Kapıkulu süvarilerinin bellerindeki ok keselerinde (sadak) okları vardı. Muharebelerde, bu silahlardan duruma göre uygun olanını kullanırlardı. Bu süvarilerin üzerlerinde çelik zırhlı gömlekler vardıi. Kalkanları ise elbise ve başlıklarının renginde boyanmıştı. Muharebelerde yanlarında yedek hayvanlarıda bulunurdu.
Kapıkulu süvarilerinin kullandıkları silahlar, genellikle o dönemde her kavim ve millet tarafindan kullanılan silahlardı. Bunların orjinalliği silahların imal ve kullanılmasında idi. Türk silahlarının daha hafif, yani taşınma ve kullanılmasının kolay olması bir üstünlük sağlıyordu. Hafif silahlar grubuna giren bu silahlar, ok, yay, kalkan, harbe veya mızrak ile bele takılan balta, pala veya hançerle atların eğer kasına asılmış olan gaddare denilen geniş yüzlü kısa bir kılıç ve bozdoğan ismi verilen yuvarlak başlı bir ağaç topuzdu. Kapıkulu süvarilerinin bellerindeki ok keselerinde (sadak) okları vardı. Muharebelerde, bu silahlardan duruma göre uygun olanını kullanırlardı. Bu süvarilerin üzerlerinde çelik zırhlı gömlekler vardıi. Kalkanları ise elbise ve başlıklarının renginde boyanmıştı. Muharebelerde yanlarında yedek hayvanlarıda bulunurdu.
Sultan
III. Murad döneminden önce hariçten bir kimsenin giremediği bu ocağa,
adı geçen hükümdar zamanında, dışardan iltihaklar başladı. Ocak
teşkilatı bozulduktan sonra "veledes" denilen süvari oğullarıda ocağa
alınnmaya başlamıştı. Kanunî Sultan Süleyman zamanında sayılan yedi bin
kişi civarında iken, hariçten ocağa girenler yüzünden bu sayı yirmi bini
bulmuştu. Bilahere Kaptan-ı Derya Kara Murad Paşa'nın, ocakları, İbsir
Paşa aleyhine kışkırtması sonucunda süvari mevcudu, ocaktan tard edilmiş
olanlarıda tekrar almak suretiyle elli bine ulaşmıştı. XVII. asrın
ortalarında, vezir olarak Osmanlı Devleti'ne hizmet etmiş bir aile olan
Köprülüler iktidara geçince, devletin inhitatini uzunca bir süre
yavaşlatmaya ve hatta durdurmaya başladıkları gibi bazı islahat
hareketlerinde de bulunmaya teşebbüs etmişlerdi. İşte bu dönemde, süvari
bölüklerinde yapilan tenkisatla sayılan on beş bin civarına
indirilebilmişti. Bunların, yaptıkları bazı isyanları da bastırılınca
takibata uğradılar. Bunun üzerine önemleri kalmayan bir sınıf haline
geldiler. Zaman zaman zorbalıklar yapan ve isyan eden bu askerî
birliklerin, Dördüncü Murad ile Köprülü Mehmed Paşa'dan yedikleri iki
büyük darbe, bunları önemsiz bir hale getirmişti. Hezarfen Hüseyin
Efendi, bunların, bu dönemdeki sayılarını şu rakamlarla bize
aktarmaktadır. Ona göre Sipah bölüğü 7203, Silahtar bölüğü 6254,
Ülûfeciyan-ı yemin 488, Ulûfeciyan-ı yesâr 488, Gureba-ı yemin 410,
Gruba-ı yesâr 312 olmak üzere toplam 15155 kişiye kadar yükselmektedir.
XVIII.
asırdan itibaren sayı ve güçleri giderek zayıflayan Kapıkulu süvarisi
de "Vak'a-i Hayriye" diye adlandırılan ve yeniçeriliğin ortadan
kalkmasıyla sonuçlanan olayda lagv edildiler. Yeniçerilerin bu
sıralardaki serkeşlik ve isyanlarına katılmayan bu ocak mensuplarından,
isteyenlerin yeni kurulan modem süvaride vazife almalarına müsaade
edilmişti.
0 yorum:
Yorum Gönder