Osmanlıda Toplumsal Dayanışma nasıldı?
Osmanlı
Devleti’nde toplumun sosyal ve ekonomik hayat seviyesinin yükseltilmesi,
insanların sağlık, eğitim ve kültür ihtiyaçlarının karşılanmasında vakışar çok
önemli bir rol oynamıştır. Osmanlı ülkesinde yapılan imaret, cami, mescit, medrese,
kervansaray, han, hamam, yol, su, köprü, hastane ve okul gibi yapıların tamamı
vakıf hizmetidir.
Osmanlı
Devleti’nde eğitim vakışar eliyle yürütülürdü. Temel eğitimden üniversiteye kadar
eğitimin her aşaması ücretsizdi. Vakışar, öğrencilere yurt ve barınma
olanakları yanında
burs da sağlamıştır. Darüşşifa, darüttıp gibi vakıf kuruluşları da sağlık
alanında hizmet
vermiştir. Bu kuruluşların sağladığı hizmetler ücretsizdir. Vakıf kurumları arasında
yer alan bimarhaneler zihinsel engelli bireyler ve psikolojik rahatsızlığı
bulunan insanlara
müzik eşliğinde tedaviler sunmuştur. Osmanlı Döneminde öksüz ve yetimlere, hastalara,
görme özürlülere, sağır ve dilsizlere, zihinsel engelli bireylere ve ruh hastalarına
da kurulan vakışar aracılığıyla hizmet götürülmüştür.
Osmanlı
vakışarı, varlıklı kişiler yanında padişah, sadrazam ve diğer yüksek rütbeli
devlet adamları tarafından kurulmuştur. Osmanlı Devleti’ndeki vakışarın yarıdan çoğunun
padişah ve devlet adamları tarafından kurulduğu bilinmektedir. Osmanlı Devleti
vakıf sistemini her zaman desteklemiş ve vakışarın korunması için tedbirler almıştır.
Devlete ait gelirlerden büyük bir kısmının vakışara bırakılması sağlanmıştır.
Fatih Sultan Mehmet, İstanbul’da Sahn-ı Seman ve Tetimme
medreselerini yaptırdıktan sonra bir de hastane inşa ettirdi (1470). Burası,
hastane ve hastalara yemek pişirecek imaret olmak üzere iki kısımdı. Hastanede mevcut
hastalardan başka dışarıdan ayakta tedavi için gelen fakir hastalar, haftada
bir gün muayene edilerek ihtiyaçları olan ilaçlar kendilerine veriliyordu. Hastanede
imaretinde iki aşçı, doktorların hastalar için pişirilmesini emrettikleri diyet yemekleri pişiriyordu.
Doktorlar ve diğer görevlilerin ücretleri vakıf tarafından karşılanıyordu.
0 yorum:
Yorum Gönder