Hz. Muhammed’in, “Sizin en hayırlınız Kur’an’ı öğrenen ve öğreteninizdir.” hadisini açıklayan kısa bir kompozisyon

21 Şubat 2013 Perşembe

Hz. Muhammed’in, “Sizin en hayırlınız Kur’an’ı öğrenen ve öğreteninizdir.” hadisini açıklayan kısa bir kompozisyon yazınız.

Meşhur bir hadis-i şerif: 'Sizin en hayırlınız, Kur'an'ı öğrenen ve öğretendir.' (Buharî, Fedâilu'l-Kur'an, 21) Kur'an'ı öğrenmeden, onun içindeki mesajı kavramadan dini öğrenmek, dinin ne olduğunu anlamak mümkün değildir. Onun için 'Kur'an'ı öğrenmek ve öğretmek', en hayırlı iş konumundadır.

Dikkat edilirse, hadis-i şerifte 'Kur'an okumayı öğrenen ve öğreten' değil de, 'Kur'an'ı öğrenen ve öğreten' denilmektedir. 'Kur'an'ı öğrenme', Kur'an'a ilişkin her tür öğrenme işlemini kapsamaktadır. 'Kur'an öğrenme' kavramı, kapsamının bu genişliği nedeniyle 'Kur'an okumayı öğrenme' işini de içermektedir. Ancak, 'Kur'an okumayı öğrenme', 'Kur'an'ı öğrenme'nin ilk basamağı; belki bir atlama taşıdır. Bir başka deyişle, 'Kur'an okumayı öğrenme', 'Kur'an'ı öğrenmenin girizgâhıdır. Asıl iş bundan sonra başlamaktadır, denilebilir.

Müslüman, anlamını hiç anlamadan da Kur'an'ı bir ibadet aşkıyla okur ve bu okumadan müthiş bir manevi haz duyar. Buna kimsenin bir diyeceği olamaz. Ancak ondaki mümin bilinci, bununla yetinmesine asla müsaade etmez; onun ne dediğini de anlamak için çalışmaya sevkeder.
'Kur'an'ı öğrenme ve öğretme' bağlamında hafızlık da böyledir. Mümin, ibadet aşkıyla Kur'an'ı ezberler, hafızasına yerleştirir. Bundan büyük bir haz duyar. Ancak, bu da, 'Kur'an'ı öğrenme' işine giriştir. Kur'an'ı ezberlemek, bireyin Kur'an'ı öğrenme, anlama, kavrama, yorumlama ve ona göre hayatını düzenleme işinde kullanacağı bir araçtır. Ama, önemli bir araçtır. Hafızlık, Kur'an'ın mesajını öğrenme çabası içindeki müminin, onu bir bütün olarak görmesine önemli katkı sağlayabilir. Tabiî ki, sürekli kullanılarak, tekrar edilerek kuvvetli halde bulundurulan hafızlık, böyle bir rol oynayabilir.

Kur'an'ın mesajını öğrenmenin yolu ise, onun üzerinde düşünmekten, onu anlamaktan geçer. Kur'an'ı, onun ayetlerini derin tefekküre konu edinerek anlamaya çalışmak, onu öğrenecekler için kaçınılmaz bir durumdur. Onun için bizzat Kur'an'ın kendisi, ayetleri üzerinde insanların düşünmesi gerektiğini belirtir, onları buna davet eder. Kendisini, üzerinde derin derin düşünülmesi gereken bir kitap olarak takdim eder. Bunu yapmak, müminler için öngörülmüş önemli bir görevdir. (Bk. Nisâ, 82; Muhammed, 24; Muminun, 68; Sad, 29)

0 yorum:

Yorum Gönder

 
 
 

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı