Etiketler: 11. sınıf, 11. sınıf Türk Edebiyatı, 11. sınıf türk
edebiyatı cevapları, 11. Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, 11.
sınıf türk edebiyatı kitabı cevaplar,1. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı
Cevapları - Sayfa 128-129-130-131 Biryay 2013) Servet-i Fünun
Edebiyatının Genel Özellikleri
11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları - Sayfa 128-131 Biryay 2013) Servet-i Fünun Edebiyatının Genel Özellikleri
SAYFA: 128
1. Sonbahar mevsiminde kendinizi
nasıl hissedersiniz? Tabiattaki değişimin sizin ruh hâlinizi nasıl etkilediğini
belirtiniz.
Sonbahar,
tabiatın kabuğun çekilmeye başladığı mevsimdir. Doğa canlılığını yitirir,
yapraklar sararır, dökülmeye başlar. Tabiattaki bu solgunluk insanda hüzün ve
karamsarlık duygusu oluşturur.
Sonbaharı
insan hayatının orta yaşlılıktan ihtiyarlığa geçtiği döneme benzetenler de
olmuştur.
2. En sevdiğiniz arkadaşınızın ruh hâlini anlatan kısa
bir paragraf yazınız. Yazınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
Mebusan Meclisinin niçin
kapatıldığını söyleyiniz.
93
Harbi ya da 1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşı’nın getirdiği
sorunlar nedeniyle 14 Şubat 1878’de kapatıldı.
II. Abdülhamit, 93 Harbi dolayısıyla (93 Harbi’ni bahane ederek
kapattığı söylenir.) Meclis-i Mebusan’ı kapatmış, anayasayı yürürlükten
kaldırmıştır.
1.
Tevfik Fikret’in Mebusan
Meclisinin kapatılması üzerine yazdığı şiirinde nasıl bir sosyal ortamı
yansıttığını ve hangi duyguları dile getirdiğini açıklayınız.
Meclis-i
Mebusan’ın kapatılması ile milleti temsil eden bir kurum ortadan kalkmış,
yetkiler padişahta kalmıştır. Tevfik Fikret, bu olumsuz durumu şiirine
yansıtmıştır.
Okuduğunuz, Namık Kemal’e ait
Hürriyet Kasidesi’nin ilk beyti ile Tevfik Fikret’in yukarıdaki dizelerini
devrin sosyal, siyasal, kültürel gerçekliğini yansıtma şekli açısından karşılaştırınız.
Farklılıkları aşağıya sıralayınız.
İki
şiirde de dönemin siyasi yönden olumsuzluklarına dikkat çekilmiştir. Namık
Kemal, karşılaştığı olumsuz tablo karşısında devlet kapısından çekilerek
tepkisini gösterirken Tevfik Fikret daha sert tepki göstermiştir.
SAYFA:
130
1. Mutsuz
bir genç kadın olan Suad ile Necib ve Süreyya’nın müzikle ilgisini açıklayınız.
Mutsuz
ve umutsuz bir genç kadın olan Suad için müzik, ruhu dinlendiren, acıları
unutturan bir unsurdur. Necip ve Süreyya ise müziği, hayatı renklendiren,
insanı eğlendiren bir iş olarak görmektedirler.
2.
Romanda piyanoyla çalınan ve
dinlenen müziğin hangi kültüre ait olduğunu belirtiniz.
Fransız
kültürüne aittir.
3. Suad,
Necib ve Süreyya’nın toplumun hangi kesiminden olduklarını söyleyiniz.
Toplumun
Batılılaşma düşüncesinde olan seçkin kesiminden insanlardır.
4. Suad,
“eylül” ayı ile kendi hayatı arasında nasıl bir benzerlik kuruyor? Suad’ın bu
karamsarlığının nedeni nedir? Buradan yola çıkarak “Eylül”ün roman
çeşitlerinden hangisine örnek olduğunu söyleyiniz.
Suad
eylül ayı ve sonbahar mevsimi ile kendi hayatında gerçekleşmeyen hayalleri
arasında bağ kurmuş, eylül yaz mevsiminin son ayı, Suad’ın genç kadınlığının
son zamanları olarak da bağlantı kurulmuş.
Romanda
ruh tahlillerine çokça yer verildiğinden bu roman psikolojik bir romandır.
5. Romandan alınan bölümlerdeki
tasvirlerde ayrıntıya girilmesini gerçeğin iyi bir gözlemi olarak
nitelendirilebilir miyiz? Niçin? Bu durumu, daha önce Batı edebiyatına ait
hangi romanda gördüğünüzü söyleyiniz. “Eylül” romanındaki olayların nasıl
sonuçlandığını belirtiniz. Bu eserin yazıldığı döneme ait kitabınızda
okuduğunuz diğer metinlerden de hareketle Servet-i Fünûn dönemini etkileyen
sanat, edebiyat ve düşünce akımlarının adlarını sıralayınız.
Romandaki
tasvirlerde ayrıntıya girilmesi gerçeğin iyi bir gözlemi olarak nitelendirilebilir.
Bu özellikler realist yazar Stendal’ın Kırmızı ve Siyah adlı eserinde
görülmektedir. Mai ve Siyah romanında da
bu özellik görülmektedir. Servetifünun yazarları doğa ve ruh tasvirlerini
ayrıntılı biçimde yaparak insanın mekânla kurduğu bütünlüğü ve uyumu gerçekçi
bir şekilde ortaya çıkarmışlardır. Bu sanatsal gücün arkasında realizm ve naturalizmin, şiirde ise parnasizmin
etkileri vardır.
5. Okuduğunuz
eserlerden yola çıkarak Servet-i Fünûn Edebiyatının Tanzimat Edebiyatından ayrılan
yönlerini defterinize sıralayınız.
SAYFA: 131
1. Mevsimlerin insanlar üzerindeki etkilerini
nelere bağlıyorsunuz? Düşüncelerinizi açıklayınız.
Mevsimlerin insan psikolojisi
üzerinde farklı etkileri vardır. Sonbaharda insan genellikle hüzünlenir,
baharda coşkulu, neşeli, hayat dolu olur. Bunlar kişiye göre değişiklik
gösterebilir.
2. Servet-i Fünûn Dönemi yazarlarından olan
Mehmet Rauf’un eserindeki kişilerin karamsar ruh hâllerinin, o dönemindeki siyasi
baskıyla ilgisini açıklayınız. Yaşanılan dönemin özelliklerinin edebî eserlere
yansımasını, günümüz şartlarını da düşünerek nasıl değerlendiriyorsunuz?
Düşüncelerinizi bir paragraf şeklinde yazarak arkadaşlarınızla paylaşınız.
Mehmet Rauf'un eserlerindeki
kişilerin karamsar yapıya sahip olmaları dönemin siyasi baskılarıyla ilgisi
vardır. Fikir özgürlüğünün olmadığı, özgür yaşama ortamının sınırlandırıldığı
bir toplumda yazarlardan iyimserlik beklemek yanlış olur. Karamsar, bunalımlı
sanatçıların eserlerindeki kahramanların da bu özellikleri taşıması gayet
doğaldır.
2. “Eylül”
romanındaki Suad, Necip ve Süreyya’nın hayatını günümüz şartlarında
değerlendirerek düşüncelerinizi söyleyiniz.
Bu roman kişilerine günümüzde de
rastlayabiliriz.
1. Aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. Tanzimat Dönemi sanatçılarının
eserlerini romantizm akımının etkisiyle yazmaları
B. Servet-i Fünûn Dönemi
sanatçılarının siyasal baskılar nedeniyle sadece edebiyatla ilgilenmeleri
C. Mehmet Raufun “Eylül”
romanında realizm ve romantizim akımının etkilerinin görülmesi
D. Servet-i Fünûn sanatçılarının,
dönemlerindeki baskılar nedeniyle karamsar tipler yaratmaları
E. Servet-i Fünûn roman ve hikâyelerinde kahramanların genellikle
halktan insanlar olmaları
CEVAP:
E
2. Aşağıdaki şairlerden hangisi, toplum
sorunlarını tartışmak, bunlarla ilgili düşüncelerini açıklamak için sanatı bir
araç olarak kullanmıştır?
A. Recaizade
Mahmut Ekrem
B. Tevfik Fikret
C. Abdülhak Hamit Tarhan
D. Cenap
Şehabettin
E. Ahmet Haşim
(ÖYS-1994)
CEVAP: A
3. Servet-i Fünûn Edebiyatı’nı etkileyen sosyal,
siyasal ve kültürel ortamın özelliklerini sıralayınız.
4. Aşağıdaki cümlelerin başına yargı doğru ise
“D”, yanlış ise “Y” yazınız.
( D )
“Eylül” romanı, edebiyatımızın ilk psikolojik romanıdır.
( D)
Servet-i Fünûn romanında tasvirler gözlemci ve gerçekçi bir anlatımla
yapılmıştır.
(Y )
Servet-i Fünûn romanında çevre, genellikle İstanbul dışıdır.
5. Servet-i Fünûn Dönemi Edebiyatında çizilen tip
ve karakterlerin karamsar oluşlarını nasıl değerlendirdiğinizi açıklayınız.
0 yorum:
Yorum Gönder