Etiketler: 11. sınıf, 11. sınıf Türk Edebiyatı, 11. sınıf türk
edebiyatı cevapları, 11. Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, 11.
sınıf türk edebiyatı kitabı cevapları, fecr-i ati
FECR-İ ÂTÎ TOPLULUĞU
(1909-1912)
SAYFA 132
1. “Beyanname” sözcüğünün sözlük
anlamında dikkatinizi çeken bir resmiyet var mıdır? Nasıl?
Bir kimsenin resmi bir kuruluşa herhangi bir durumu
bildirmek için verdiği çizelge ya da bildirgeye beyanname denir.
2.
Bir edebî hareket için toplanan insanların, seslerini
bir beyanname ile duyurmak istemelerinin nedeni ne olabilir? Tahminlerinizi arkadaşlarınızla
paylaşınız.
3. Kendilerini tanıtmak ve
seslerini duyurmak istemişlerdir. Oluşan edebi hareketin özelliği,
ne gibi yenilikler getireceği, önceki dönemlerden farklılıkları beyanname ile
halka duyurulur, ilgili kişiler bilgilendirilir. Varsa bu topluluğun yayın
organı söylenir, meraklılarının takip etmesi amaçlanır.
“Geleceğin Şafağı” anlamına
gelen “Fecr-i Âtî” topluluğunun Servet-i Fünûn dergisinde yayınladığı
beyannameden bir bölüm okudunuz. Daha önceki ünitelerde Tanzimat Dönemi ve
Edebiyat-ı Cedide’yi hazırlayan nedenleri öğrenmiştiniz. Edebiyat-ı Cedide’nin
doğmasından sonra Batı’daki edebî topluluklara özenerek toplanan bir grup genç,
okuduğunuz beyannameyle seslerini duyururlar. Bu gençler, sanat anlayışlarını
“Sanat şahsî ve muhteremdir. (Sanat kişisel ve değerlidir.)” şeklinde ifade
ederler. Bu beyannameden de yararlanarak sıraladığımız üç edebî dönemi, oluşum
nedenleri açısından karşılaştırınız. Sonuçları tabloya yazınız.
Tanzimat Dönemini hazırlayan etkenler
|
Edebiyat-ı Cedide’yi hazırlayan etkenler
|
Fecr-i Âtî topluluğunu bir araya gelmeye sevk eden
etkenler
|
Üç edebî dönemin oluşum nedenleri arasındaki farklılıklar
|
||
Oluşumunu
hazırlayan
etkenler
|
Batılılaşma düşüncesi
Yenileşme çalışmaları
Batı’da ortaya çıkan düşünce akımlarının
Osmanlıdaki etkisi
|
Fransız edebiyatı
Siyasi baskılar, sansür
Recaizade Mahmut Ekrem’in edebiyat anlayışı
Eski-yeni çatışması
|
Batı’daki edebiyat topluluklarını örnek almaları
Kendilerini halka duyurma isteği
Edebiyatımızı tanıtma isteği
Servetifünun’a karşı olmaları
|
Tanzimat edebiyatının oluşumunda sosyal ve siyasi
faktörler daha etkilidir. Tanzimat edebiyatında siyasi ve sosyal hayatı
etkileme, yönlendirme amacı vardır. Diğer topluluklarda edebi amaç görülür.
|
|
SAYFA 133
Bilgi birikiminizden
yararlanarak Fecr-i Âtî Beyannamesi’nin altına imza atan sanatçıların adlarını
aşağıya sıralayınız.
Ahmet Samim, Ahmet Haşim, Emin
Bülent, Mehmet Fuad, Tahsin Nahit, Refik Halit, Yakup Kadri, Faik Ali,
Hamdullah Suphi, Celal Sahir, Şahabettin Süleyman, Müfit Ratip
“Fecr-i Âtî, üyelerinin
çalışmalarının meyvelerini ithiva edecek bir kütüphane kurmak üzeredir.
Edebiyat-ı Cedide’nin parlak zekâlarına da tan yeri olmak meziyetine sahip olan
Servet-i Fünûn dergisi, eserleri yayımlayacaktır. Bundan başka memleketimizin
duygu ve düşünce hayatının gelişmesini temin edecek önemli batı eserlerini
kendi üyelerine ve mükâfatlı yarışmalara dışarıdan seçilecek kişilere tercüme
ettirmek, halka açık konferanslar vererek halkın edebî zevkinin yükselmesine,
bilgisinin sınırlarını genişletmesine çalışmak, Batı ülkelerindeki benzer
kurumlarla ilişki kurarak memleketimizin edebî mahsûllerini Batı’ya, Batı’nın
ışıklarını doğunun ufuklarına naklederek sağlam ve yüce bir köprü vazifesi
görmek Fecr-i Âtî’nin dilekleri arasındadır.”
Fecr-i Âtî Beyannamesi’nden alınan yukarıdaki bölümler ve araştırmanızın
sonucunda edindiğiniz bilgilerden yararlanarak bu beyannamenin altına imza atan
sanatçıların hangi edebî türlerde eser verdiklerini ve vermek istediklerini
noktalı yerlere yazınız.
4.ETKİNLİK:
Aşağıdaki şemada adı belirtilen
yazarlar, Fecr-i Âtî’nin dağılması sonucu, hangi edebî dönem veya toplulukların
etkisinde kalarak eser vermişlerdir? Bu açıdan adı belirtilen yazarları, uygun
topluluk veya dönem adıyla eşleştiriniz.
SAYFA 134
YORUMLAMA-GÜNCELLEME
5.ETKİNLİK
Hazırlık
bölümündeki 2. soruda yaptığınız tahminlerin doğru olup olmadığını tartışınız.
Ulaşacağınız sonucu defterinize yazınız.
1. Kısa
süreli de olsa edebî bir topluluk kuran yazar ve şairlerin ideallerini nasıl
değerlendiriyorsunuz?
Edebiyata
yeni bir anlayış kazandırmak istemişler, edebiyatın ciddi bir iş olduğunu dile
getirerek bu konuda konferanslar vermeyi, halkı bilgilendirmeyi amaçlamışlar.
Düşünce olarak güzel ama amaçlarını gerçekleştirememişler. Fecr-i Âti
sanatçılarının sanata bakışı “şahsi” olması topluluğun çabuk dağılmasına neden
olmuş.
2. Fecr-i Âtî topluluğu sanatçılarının
“Sanat şahsî ve muhteremdir.” görüşü, daha önceki edebî topluluklardan
hangilerinin görüşleriyle benzerlik gösteriyor? Fecr-i Âtî sanatçılarının
edebiyatla ilgili görüşleri, onların sanat anlayışında birlik olduğunu gösterir
mi? Düşüncelerinizi açıklayınız.
Servetifünun’la
benzerlik gösteriyor. İki topluluk da bireysellik ve estetiği ön planda tutmuş.
3. Fecr-i Âtî topluluğunun bir araya
gelme nedenini yorumlayınız. Fecr-i Âtî’nin istek ve amacı edebiyatımızda büyük
bir değişiklik meydana getirebilecek nitelikte midir? Neden?
Kendi sanat anlayışlarını tanıtmak, toplumu edebiyat
konusunda bilgilendirmek amacıyla ortaya çıkmışlar. Bu anlayış edebiyatta
değişiklik meydana getirecek nitelik kazanmamış.
DEĞERLENDİRME
1. Aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. Tanzimat’ın
ilanı ve sosyal alanda yapılan Batı tarzı reformların Tanzimat Dönemini hazırlamış
olması
B. Eski-yeni
çatışması ve yenilikçilerin bir araya gelişinin, Edebiyat-ı Cedide’nin ortaya
çıkmasına neden olması
C. Fecr-i
Âtî topluluğu üyelerinin, Türk edebiyatını daha çok Batılılaştırma ve dünyaya tanıtma
amacıyla bir araya gelmesi
D. Fecr-i Âtî topluluğundaki sanatçıların, topluluğun dağılmasından
sonra edebiyat hayatlarına son vermeleri
E. Fecr-i
Âtî topluluğunun; Edebiyat-ı Cedide sanatçıları gibi siyasi, sosyal, kültür ve
zevk bakımından bir dayanağının olmaması
CEVAP
: D
2. Aşağıdaki yazar ve şairlerden
hangisi Fecr-i Âtî topluluğundan sonra Millî Edebiyat Akımı’nın içinde yer almamıştır?
A. Yakup
Kadri Karaosmanoğlu
B. Refik
Halit Karay
C. Ali
Canip Yöntem
D. Faruk Nafiz Çamlıbel
E. Hamdullah
Suphi Tanrıöver
CEVAP:
D
3. Aşağıdaki
cümlelerin başına yargı doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
(
D ) Fecr-i Âtî sanatçıları şiir, söyleşi, eleştiri, makale türünde eserler
vermişlerdir.
(D
) Fecr-i Âtî sanatçıları arasında sanat anlayışı yönünden birlik
sağlanamamıştır.
(D)
Fecr-i Âtî topluluğu, Servet-i Fünûn sanatçılarıyla aynı görüşleri paylaşmaz.
4. Tanzimat Dönemi, Edebiyatı Cedide
Dönemi ve Fecr-i Âtî Dönemi edebiyat anlayışı arasındaki farklı ve benzer
yönleri defterinize sıralayınız.
5. Fecr-i
Âtî topluluğunun “Sanat şahsi ve muhteremdir.” görüşüne katılıp katılmadığınızı
açıklayınız.
6. Fecr-i Âtî topluluğunun
edebiyatımızdaki yerini ve önemini belirtiniz.
Fecriati topluluğu bir bildiri yayımlayarak
edebiyat sahnesine çıkan ilk topluluktur. Çok geniş bir alanda yenilik yapmayı amaçlamışlar
ama Servetifünun edebiyatının devamı olmaktan öteye gidememişlerdir. Fecriati
edebiyatının en önemli şairi olan Ahmet Haşim’in şiirimize önemli katkıları
olmuştur. Serbest müstezatı daha da serbest biçimde kullanan Ahmet Haşim,
şiirde Servetifünun sanatçılarının yapmaya çalıştığı müzikal ahengi başarıyla
gerçekleştirmiştir. Fecriati edebiyatı en çok şiir türünde ön plana çıkmıştır.
0 yorum:
Yorum Gönder