Etiketler: 11. sınıf, 11. sınıf Türk Edebiyatı, 11. sınıf türk
edebiyatı cevapları, 11. Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, 11.
sınıf türk edebiyatı kitabı cevapları, fecriati
Akşam ve güneşin batışı size
hangi duyguları çağrıştırır?
Akşam ve güneşin batışı, kişiye
göre farklı duygular uyandırır. Gündüzün telaşının, koşturmacanın sona erdiği
sessizliğin başladığı vakit olarak ifade edilebilir. İnsan hayatının ihtiyarlık
dönemi olarak düşünülebilir.
1. a. Fecr-i Âtî topluluğu üyesi olan Tahsin
Nahit’in aşağıdaki şiirini okuyunuz. Emin Bülent ve Tahsin Nahit’in şiirlerini
ahenk yönünden kitabınızda okuduğunuz Elhân-ı Şitâ şiiriyle karşılaştırınız.
Tespitlerinizi şiirden sonra verilen tabloya yazınız.
Ahenk
Öğeleri
|
Gurbet
Geceleri
|
Kamerle
|
Elhan-ı Şita
|
Aliterasyon
|
“r”
sesi
|
“y”
sesi
|
“r”
sesi
|
Asonans
|
“a”
sesi
|
“e”
sesi
|
“a,e”
sesleri
|
Ölçü
|
Aruz
|
Aruz
(serbest müstezat)
|
Aruz
|
Uyak
|
Dalıyor,
alçalıyor; tenhası, rüyası vb. genelde tam uyak kullanılmış.
|
Her
yer, kamer …
Bilmem,
mülhem…
Uyak
kullanılmış
|
Uçuş,
kuş…
Kelebek,
melek…
Uyak
kullanılmış
|
b. Gurbet Geceleri şiirinde yabancı
kökenli kelimeleri tespit ediniz. Şairin ruh hâlini yansıtan kelimeleri
söyleyiniz. Daha sonra şiiri Servet-i Fünûn (Edebiyat-ı Cedide) şiiriyle dil ve
anlatım yönünden karşılaştırınız. Ulaştığınız sonuçları tabloya yazınız.
Gurbet
Geceleri şiirinde yabancı kökenli kelimeler: Tenha, vecd, lâl, esrâr, hüzün,
mesâ, sükût, iffet, zulmet, pür memât, gubâr, leyâl, niyâz, şerhâ, nâgah, şeb,
hicrân, kasvet, mâh, ziyâ, serâb, mahremiyet, âb, kâruban, ganûde, merkep,
zehep
Dil
ve Anlatım
|
Sonuç
|
|
Gurbet
Geceleri
|
Ağır
ve süslü bir dil kullanılmış.
|
Genel
olarak Servet-i Fünun şiirinin dil ve anlatım özelliklerini yansıtır. Yeni imgeler var.
|
Servet-i Fünûn
Şiiri
|
Ağır,
süslü bir dil.
|
Servet-i
Fünun şiirinin dil ve anlatım özellikleri
|
1. Gurbet Geceleri şiirini yapı
yönünden inceleyiniz. Şiirin yapısıyla ahenk ve söyleyiş biçimi arasında nasıl
bir uyum olduğunu aşağıya yazınız.
Ölçü: Aruz
Uyak düzeni: aa,bb,cc,dd….Divan
edebiyatındaki mesnevinin uyak düzeni görülüyor ama bu şiir bentler halinde
yazılmış, üç bentten oluşuyor.
2. Okuduğunuz şiirin temasını
söyleyiniz.
Şiirin teması yalnızlıktır.
“Gurbet Gecesi” şiiri, şairin ruh
hâlini mi yansıtıyor? Bu açıdan eserle şair arasındaki ilgiyi açıklayınız.
Şiirde
dış dünyanın tasvirleri (betimeleme) var. Bu betimlemeler öznel yani şairin
bakış açısına göre şekillenmiş. Şiirde şairin ruh hali yansıtılmış. Şair yalnız
ve üzgündür.
3. Okuduğunuz şiirde yansıtılan ruh
hâlini insanlar ne zaman yaşar? Sizce şair bu şiirde kullandığı sembollerle yalnızlığını
ve gurbet gecelerini mi dile getiriyor? Nasıl?
Şair kendini yalnız
hissetmektedir. Şairi yalnızlaştıran gurbet geceleri değildir. Şair doğadaki
manzaralara bakarak hüzünlenmektedir. Asıl yalnızlık şairin ruhundadır.
4.
Emin
Bülent ile Tahsin Nahit’in fikrî ve edebî kişiliği hakkında edindiğiniz
bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Yorumlama, Güncelleme
1. Kitabınızdaki iki şiirden
hareketle Fecr-i Âtî şiirinin oluşmasını sağlayan zihniyet hakkında bilgi
veriniz.
Fecr-i Âti
şiirinin oluşmasını sağlayan zihniyet:
Dönemin siyasi
baskıları, sansür
Empresyonizm
ve sembolizm akımlarının etkisi
Batı şiirin
etkileri
Servet-i Fünun
şiirinin etkileri
Sanatçıların
hayata bakış tarzı
Sanatta
bireysellik anlayışı
2. Emin Bülent’in kitabınızdaki
şiirinde şairin, gurbet gecelerini nelerle sembolleştirdiğini belirtiniz. Siz
olsaydınız yalnızlığınızı, hüzünlü bir anınızı nelerle sembolleştirirdiniz?
Açıklayınız.
"Çöllerin
hüznü, sessizlik, ölü tozlar, eski yaralar, kervanlar, yolcu" gibi
kelimelerle gurbet geceleri sembolleştirilmiştir.
3. “Bu çöllerin ılık akşamlarında
güller erir” dizesinde şair “akşamlarla gülleri” niçin bir araya getirmiş
olabilir? Düşüncelerinizi açıklayınız.
Güneşin batma
vaktinde etrafta, gökyüzünde kızıllık hakimdir, güller de kırmızıdır. Şair
kızıl renk ile hüznü, karamsarlığı yansıtmak istemiş. Akşam ve gül kelimeleri
renk yönünden kırmızıyı çağrıştırıyor.
4.
“Mesâ,
bu ufk-u sükûtun sükûn-u iffetidir.” dizesinde akşam, “Sessizlik ufkunun
iffeti” diye ifade edilmektedir. Akşamın, sizin için neleri ifade ettiğini
açıklayınız.
Akşamın gelmesiyle tabiatın
sessizliğe bürünmesi dile getirilmiş. Tabi bu sanatlı bir şekilde, imge
kullanılarak ifade edilmiş.
Değerlendirme
1. Sembolist şiirin özellikleri
nelerdir? Sıralayınız.
Sembolizmin
özelliklerine bakınız. Googleden sembolizmin özelliklerini aratınız.
2.
Aşağıda
verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A.
Fecr-i
Âtî şiirinin, sembolik (gizemci) akımın etkisinde kalması
B.
Fecr-i
Âtî şiirinde Edebiyat-ı Cedide yolunun izlenmesi
C.
Emin Bülent’in,
Ahmet Haşim’in etkisiyle şiirler yazması
D.
Fecr-i
Âtî şiirinde “iç ahengin” ön planda bulunması
E. Ahmet Haşim ve
Yahya Kemal’in Türk edebiyatında sembolizmin temsilcilerinden olması
Cevap: E
Açıklama: Fecri Âti şiirinde sembolizmin etkisi görülür. Fecr-i
Âti şiiri, birçok yönüyle Servet-i Fünun’un devamı gibidir: Sanat anlayışı,
kullanılan nazım biçimleri, dilinin ağır olması gibi. E şıkkında ifade edilen
Yahya Kemal’in sembolizmin temsilcisi olması yanlıştır. Yahya Kemal, daha çok
parnasizmden etkilenmiştir.
3.
Fecr-i
Âtî topluluğunun edebiyatımızdaki yeri ve değeri nedir? Açıklayınız.
4.
Fecr-i
Âtî topluluğuyla ilgili aşağıdaki bilgilerden bir grup oluşturulursa hangisi
dışarıda kalır?
A.
Şiirde
anlam açıklığına karşı olmaları
B.
Akşam
saatleri, mehtap, yarı karanlık ortamların şiirlerine dekor olması
C.
Duygularını,
yeni ve değişik sembollerle anlatmaları
D.
“Sanat toplum içindir.” anlayışını esas almaları
E. Savundukları görüşün öncüsünün
Charles Baudlaire (Çarls Bodler) olması
Cevap: D
1.
Aşağıdakilerden
hangisinde Servet-i Fünûn şairlerinden biri verilmiştir?
A) Ahmet
Haşim
B)
Tevfik Fikret
C) Yahya
Kemal Beyatlı
D) Abdülhak
Hamit Tarhan
E)
Mehmet Akif Ersoy
Cevap: B
2.
Aşağıdakilerden
hangisi, Fecr-i Âtî Topluluğunun özelliklerinden biri değildir?
A)
Sanat için sanat görüşü benimsenmiştir.
B)
Serbest müstezat biraz daha serbestleştirilmiştir.
C)
Özellikle roman ve
hikâye türlerinde örnekler verilmiştir.
D)
Sembolik şiirin güzel örnekleri yazılmıştır.
E)
Servetifünun Batı’yı taklit etmekle
suçlanmıştır.
CEVAP: C
3.
“Türk romanında gerçek konuşma
onunla başlar. (...) Eserlerindeki kahramanlar doğal çevrelerindeymiş gibi
yaşarlar. Gerçi biraz fazla açılır, saçılır, dökülürler fakat yaşarlar.
Edebiyatımıza sokak onunla girmiştir.”
Yukarıda
tanıtılan, Türk edebiyatının en ünlü romancısı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet
Mithat Efendi
B)
Peyami Safa
C) Yakup
Kadri Karaosmanoğlu
D) Hüseyin Rahmi Gürpınar
E)
Mehmet Rauf
CEVAP: D
4. “İtalya’dan
Fransa’ya, oradan da bütün dünyaya yayılmıştır. Dante ‘İlahi Komedya’yı bu
nazım biçimiyle yazmıştır. Üçer dizelik bentlerden oluşur. Kafiyelenişi ‘aba,
bcb, cdc, ..d’ şeklindedir. Bizde Serveti Fünûn Döneminden sonra denenmiştir.”
Bu parçada anlatılan
nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir?
A) Terzarima
B) Triyole
C)
Tragedya
D)
Sone
E)
Balad
CEVAP: A
5.
Aşağıdakilerden
hangisi Servetifünuncuların şiir özelliklerinden biri değildir?
A)
Kafiyede, şekilden çok, ses benzerliğine önem
verme
B)
Konu birliğine, bütün güzelliğine önem verme
C) Nazmı
nesre yaklaştırma
D) Konuyla
vezin arasında bir ahenk ilgilisi arama
E)
Herkesin
anlayabileceği bir dil kullanma
CEVAP: E
6.
“Servet-i Fünûncuların sanatlı
söyleyişlerinden hoşlanmadığını ifade ederek Sabah gazetesinde ‘Dekadanlar’ makalesi
yayımladı. Bir süre sonra yazdığı ‘Teslim-i Hakikat’ makalesinde ise Servet-i
Fünûn’un edebiyatımız için değerini anlattı.”
Parçada sözü
edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ziya
Paşa
B)
Ali Ekrem Bolayır
C)
Ahmet Mithat Efendi
D) Namık
Kemal
E)
Muallim Naci
CEVAP: C
7.
• Servet-i
Fünûn Edebiyatı, II.Abdülhamit’in baskıcı
döneminde oluşmuş ve sona ermiştir.
•
Servet-i Fünûn Edebiyatında öykü
ve romanda Fransız edebiyatı örnek
olmuştur.
•
Mai ve Siyah romanı modern
Türk romanının ilk örneklerinden biridir.
8.
Aşağıdaki
cümlelerin başına yargı doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
( Y) Servet-i Fünûn
Dönemi romanlarında, olaylar genellikle İstanbul dışında geçer.
(D ) Servet-i Fünûn
Dönemi şiirlerinde aruz ölçüsü kullanılmıştır.
(D ) Mensur şiir
örneklerine ilk kez Servet-i Fünûn Döneminde rastlanır. (Tanzimat edebiyatı
döneminde mensur şiir denemeleri olduğunu unutmayalım.
( D) Fecr-i Âtî
Dönemi sanatçıları “Sanat şahsi ve muhteremdir.” anlayışını savunmuşlardır.
9. 1909’da
Fecr-i Âtî topluluğuna katıldı. Bu topluluğun dağılmasından sonra şiirler
yazmayı sürdürdü. Şiirlerin hepsi de aruzla yazılmıştır. Aşk ve doğa temalarını
işlediği, sembolizm akımı anlayışına uygun olarak yazdığı şiirlerinde hayale
ve müziğe büyük önem verdi. Güçlü şiirleri yanında, değişik konuları yoğun bir
dille anlatan fıkraları da vardır.
Burada sözü
edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Haşim
B)
Cenap Şehabettin
C)
Süleyman Nazif
D) Faruk
Nafiz Çamlıbel
E)
Yahya Kemal Beyatlı
(1989-ÖYS)
CEVAP: A
0 yorum:
Yorum Gönder