Hz. Muhammed’in, “Sizin en hayırlınız Kur’an’ı öğrenen ve öğreteninizdir.” hadisini açıklayan kısa bir kompozisyon yazınız.
Meşhur bir hadis-i şerif: 'Sizin en hayırlınız, Kur'an'ı öğrenen ve öğretendir.' (Buharî, Fedâilu'l-Kur'an, 21)
Kur'an'ı öğrenmeden, onun içindeki mesajı kavramadan dini öğrenmek,
dinin ne olduğunu anlamak mümkün değildir. Onun için 'Kur'an'ı öğrenmek
ve öğretmek', en hayırlı iş konumundadır.
Dikkat
edilirse, hadis-i şerifte 'Kur'an okumayı öğrenen ve öğreten' değil de,
'Kur'an'ı öğrenen ve öğreten' denilmektedir. 'Kur'an'ı öğrenme',
Kur'an'a ilişkin her tür öğrenme işlemini kapsamaktadır. 'Kur'an
öğrenme' kavramı, kapsamının bu genişliği nedeniyle 'Kur'an okumayı
öğrenme' işini de içermektedir. Ancak, 'Kur'an okumayı öğrenme',
'Kur'an'ı öğrenme'nin ilk basamağı; belki bir atlama taşıdır. Bir başka
deyişle, 'Kur'an okumayı öğrenme', 'Kur'an'ı öğrenmenin girizgâhıdır.
Asıl iş bundan sonra başlamaktadır, denilebilir.
Müslüman,
anlamını hiç anlamadan da Kur'an'ı bir ibadet aşkıyla okur ve bu
okumadan müthiş bir manevi haz duyar. Buna kimsenin bir diyeceği olamaz.
Ancak ondaki mümin bilinci, bununla yetinmesine asla müsaade etmez;
onun ne dediğini de anlamak için çalışmaya sevkeder.
'Kur'an'ı
öğrenme ve öğretme' bağlamında hafızlık da böyledir. Mümin, ibadet
aşkıyla Kur'an'ı ezberler, hafızasına yerleştirir. Bundan büyük bir haz
duyar. Ancak, bu da, 'Kur'an'ı öğrenme' işine giriştir. Kur'an'ı
ezberlemek, bireyin Kur'an'ı öğrenme, anlama, kavrama, yorumlama ve ona
göre hayatını düzenleme işinde kullanacağı bir araçtır. Ama, önemli bir
araçtır. Hafızlık, Kur'an'ın mesajını öğrenme çabası içindeki müminin,
onu bir bütün olarak görmesine önemli katkı sağlayabilir. Tabiî ki,
sürekli kullanılarak, tekrar edilerek kuvvetli halde bulundurulan
hafızlık, böyle bir rol oynayabilir.
Kur'an'ın
mesajını öğrenmenin yolu ise, onun üzerinde düşünmekten, onu anlamaktan
geçer. Kur'an'ı, onun ayetlerini derin tefekküre konu edinerek anlamaya
çalışmak, onu öğrenecekler için kaçınılmaz bir durumdur. Onun için
bizzat Kur'an'ın kendisi, ayetleri üzerinde insanların düşünmesi
gerektiğini belirtir, onları buna davet eder. Kendisini, üzerinde derin
derin düşünülmesi gereken bir kitap olarak takdim eder. Bunu yapmak,
müminler için öngörülmüş önemli bir görevdir. (Bk. Nisâ, 82; Muhammed, 24; Muminun, 68; Sad, 29)
0 yorum:
Yorum Gönder