İS yaklaşık 200 yıllarında, cam yapımındaki değişik yöntem ve üslupların
kaynaştığı Roma İmparatorluğu'nun her yerinde tek tip cam yapımına
başlandı. Dünyanın birçok yerinde büyük camcılık merkezlerinin kurulduğu
o dönemde cam kullanımı öylesine yaygınlaştı ki, cam eşyanın egemenliği
ancak 19. yüzyılda yeniden bu noktaya ulaşabilecekti. Romalılar
zamanında yağ, şarap gibi sıvıları koymak için en çok şişe üretiliyor ve
taşınırken yan yana dizildiğinde fazla yer kaplamaması için şişeler
genellikle kare biçiminde yapılıyordu. Buna karşılık parfüm şişelerinde
çok daha zengin bir biçim çeşitliliği görülür. Pencere camı ise yalnızca
zenginlerin evlerine özgü bir lükstü. Çünkü cam hamurundaki istenmeyen
katışkı-ları, daha doğrusu kumun içindeki mineralleri gidermek için
gereken özel işlemler nedeniyle renksiz ve saydam camın maliyeti çok
yüksek-ti. Bu yüzden günlük kullanım eşyası genellik-le mavi, yeşil ya
da kahverengi tonlarında renkli camlardan yapılırdı.
Romalı cam ustaları, bugün bilinen yön-temlerin çoğunu ve artık tarihe
karışmış olan bazı eski teknikleri uygulayarak çok süslü cam eşya
örnekleri yarattılar. Örneğin altın varakların (dövülerek çok ince
katman haline getirilmiş altın yaprakların) üzerine desenler kazır,
sonra bu desenleri iki cam levhanın arasına yerleştirerek
sıkıştırırlardı. Ayrıca biri Victoria and Albert Museum renkli
(genellikle koyu mavi), öbürü beyaz iki ayrı camdan çift katlı kaplar
yapar ve üstteki beyaz camı istedikleri desene göre kesip tıraşlayarak
alttaki koyu renkli camın göründüğü güzel bezemeler elde ederlerdi.
Bugün Londra'daki British Museum'da bulunan Portland Vazosu bu cam
işçiliğinin en ünlü örneklerinden biridir. Romalılar'ın kesme camdan
yaptıkları kadehler de büyük bir ustalık ürünüydü. Bu kadehlerin
üzerinde, yalnızca bir ya da iki yerinden cama tutturul-muş, tümüyle
kadehin dışına taşan çok zengin bezemeler bulunurdu. Roma
İmparatorluğu'nun son dönemlerin-de Almanya'da da ilk cam atölyeleri
kurulma-ya başladı. Ama bu atölyelerde üretilen cam eşya
Romalılar'ınkinden çok değişik, oldukça basit biçimli ve cam hamurunun
içindeki demir oksitler nedeniyle yeşil renkliydi.
İS 5. yüzyılda Roma İmparatorluğu yıkılın-ca, cam ustaları da yıkılan
imparatorluğun hemen her yanına dağıldı. O dönemde Yakın-doğu'da cam
işçiliği gelişirken, Avrupa'da bütün ortaçağ boyunca yalnızca küçük cam
atölyeleri bu sanatı sürdürdüler. Bu atölyele-rin çoğu, eritme fırınları
için gerekli odunu sağlayabilmek kaygısıyla genellikle büyük
or-manların içinde kurulmuştu. 10. yüzyıldan başlayarak kilise
pencerelerini süsleyen renk renk vitraylar da ilk kez bu küçük
atölyeler-deki cam ustalarının elinden çıktı.
Hafif yeşilimsi camdan, kaba içki kadehle-rinin yapımı yerel
çeşitliliklerle 15. ve 16. yüzyıllara kadar sürüp giderken, o
yüzyıllarda Venedik'te üretilen yeni bir cam türü yavaş yavaş bütün
Avrupa'ya yayılmaya başlıyordu.
CAM SÜSLEME SANATI VİTRAY
Önceleri hep büyük mimari yapılarda rastlardık bu süsleme sanatına. Çok
özel ve o büyük yapılara dair bir şeydi sanki, onlara özeldi. Camilerin
pencerelerindeki o rengarenk camlardı bize göz kırpan, baktıran. Veya
önemli bir mekanın paravanıydı, tablosuydu, aynasıydı…
Size neler çağrıştırıyor pek de bilinmez ama hep geçmiştir nedense aklınıza gelen, öyle değil mi?
CAM SÜSLEME (VİTRAY) SANATININ GELİŞİMİ
Cam süsleme sanatı, çok eski zamanlardan beri bilinmektedir. Antik Çağ’a
kadar bu sanat kullanılıyordu. Cam süsleme sanatı aslen Doğu
Akdeniz’den gelmektedir. O zamanlarda da cam üretimi yapılıyordu. Kalın
ve küçük boyuttaki camlar, mermerler, bronzlar ve küçük cam parçaları
ile birlikte bu sanat ortaya çıktı. En eski boyalı vitray örnekleri 9.
ve 10.yy’da bulunmuştur. Daha sonra vitray gotik mimarlığının
yayılmasına koşut bir gelişme göstermiştir.
1260 yıllarında yeni bir dönem başladı. Bu tarihte vitray çok canlı
ancak ışığı daha az geçiren renklerden yapılıyordu. Osmanlı Devleti de
yapılarında Cam süsleme sanatını kullanmıştır. Cami, konak, saray,
türbelerde vs. Rastlamak mümkündür. Özellikle bu yapıların tepelerinde
görülen camlarda birleştirici Madde olarak Alçı kullanılmıştır. Topkapı
Sarayı, Şehzade Türbesi, Süleymaniye Camii, Yeni Cami bunlara örnek
olarak gösterilebilir.
Günümüzde vitray giderek önem kazanmış, özellikle iç mimarlıkta daha çok kullanılmaya başlanmıştır.
1. Sınıf Etkinlikleri
Popüler Yayınlar
-
2. Sınıf İç Organlarımız Ve Görevleri Resimli Tablo Halinde, 2. Sınıf Benim Eşsiz Yuvam Teması , 2. Sınıf İç Organlarımız Ve Görevleri...
-
Fotosentez nedir? Fotosentezin canlılar için önemi nedir? Hangi canlılar fotosentez yapar? Fotosentez yapan canlılar Fotosentez nedir...
-
maddelerin özısıları, öz ısı nedir, öz ısı ne demektir, öz ısıyı tanımlayınız maddelerin özısıları, öz ısı nedir, öz ısı ne demektir,...
-
Atlantik yayınları nın yayınladığı 6. sınıf İngilizce çalışma kitabı cevapları sitemize eklenmiştir. Atlantik Yayınları 6. sınıf İngilizce ...
-
besin zinciri nedir, etçil, otçul, etobur, otobur, üretici canlı, tüketici canlı, birincil tüketici, ikincil tüketici besin zinciri n...
-
6. Sinif Doku Yayinlari Türkçe Çalişma Kitabi Cevaplari Doku Çalışma Sayfa 10 Doku Çalışma Sayfa 11 Doku Çalışma Sayfa 12 Dok...
-
Solunum nedir? Kaç çeşit solunum vardır? Oksijenli solunum nedir? Oksijensiz solunum nedir? Oksijenli ve oksijensiz solunum arasındaki be...
-
Altın Kitaplar yayınları nın yayınladığı 8. sınıf Fen ve Teknoloji çalışma kitabı cevapları sitemize eklenmiştir. Altın Kitaplar Yayınları ...
-
Altın Kitaplar yayınları nın yayınladığı 6. sınıf Sosyal Bilgiler çalışma kitabı cevapları sitemize eklenmiştir. Altın Kitaplar Yayınları 6...
-
2012-2013 yılı Enderun-TAV Yayınları 8. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı cevapları yayınlanmıştır. Enderun yayınlarının 8. sınıf Türkçe çalışma k...
Cam işçiliği nedir?
5 Şubat 2013 Salı
Gönderen Sanal Bilgi Merkezi zaman: 01:40
Etiketler: Cam işçiliği nedir?
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 yorum:
Yorum Gönder